چندزبانی و چندصدایی، ویژگیهای پسامدرنیسم در رمان «شب ممکن»
نویسندگان
چکیده مقاله:
فضای ادبیات داستانی ایران در دو دهۀ اخیر، بهشدت از جریانات و مکاتب ادبی جهان، از جمله پسامدرنیسم تأثیر پذیرفته است. «شب ممکن» دومین رمان محمدحسن شهسواری است که میتوان مؤلفه های پسامدرنیسم را در آن یافت. از ویژگیهای این اثر، نقض بسیاری از رویدادها و حوادث فصول پیشین، با تغییر راوی است. در این مقاله نویسندگان به شیوۀ توصیفی- تحلیلی، تلاش میکنند تا پسامدرن بودن رمان را اثباث کنند. بنابراین وجود مؤلفههایی چون «فراداستان»، «عدمقطعیت»، «فرجامهای چندگانه»، «اتصال کوتاه» ، «چندصدایی» و «بینامتنیت» در رمان بحث میشود. از جمله روابط بینامتنی میتوان به ابیاتی از حافظ، سعدی، فردوسی اشاره کرد. اما مهمترین رابطۀ بینامتنی در اثر، اشاره به بخشهایی از داستان بازی اتواستاپ برگرفته از رمان «عشقهای خندهدار» میلان کوندرا است که شهسواری در بخشهای مختلفی از «شب ممکن» عامدانه از آن بهره گرفته است.
منابع مشابه
عدم قطعیت در فراداستان «شب ممکن»
مطرح شدن اصل عدم قطعیتِ هایزنبرگ در فیزیک، جهانبینی انسان را به هستی و حتی خود انسان تغییر داد. بهتبع آن، «واقعیت» بازتعریف شد و «زبان» بهعنوان واسطه و برسازندۀ واقعیت، به جایگاه ویژهای دست یافت. بازتاب این اندیشه در ادبیات، موجد نوع (ژانر) جدیدی در ادبیات داستانی است که خودآگاهانه توجه مخاطب را به وضع ساختگیاش جلب میکند تا از این راه پرسشهایی را دربارۀ رابطۀ داستان و واقعیت مطرح سازد....
متن کاملگفتوگومداری و چندصدایی در رمان جزیرة سرگردانی اثر سیمین دانشور
میخاییل باختین در پارهای از انگارههاینظری خود در باب متن ادبی، «گفتوگومداری»را به مثابة «همکنشی متون»، مهمترین ویژگی متن دانست و «چند صدایی» گفتمان را بهعنوان مؤلفهای نوین در رمان مطرح کرد.از آن پس، بسیاری از اندیشمندان و نظریهپردازان مطالعات ادبی و فرهنگی، نظیر ژنتو کریستوا به گسترش و تقریر این مبحث پرداختند و صورتبندیهای مختلف و گاه پیچیدهایاز آن ارایه کردند. به هر روی، امروز می...
متن کاملچندصدایی و چندشخصیتی در رمان پسامدرن ایران با نگاهی به رمان اسفار کاتبان از ابوتراب خسروی
اسفار کاتبان از ابوتراب خسروی، به اعتبار حضور صداهای چندگانة شخصیتها باهم و درهم، متنی چندصدایی تلقی میشود. چندصدایی اصطلاحی است که باختین برای اشاره به رمانهای داستایفسکی از آن استفاده کرد، که، در آنها، شخصیتها به گونهای به مکالمه با هم میپردازند. در رمانهای پیشامدرن، راوی گویندة مسلط در کل متن بود که اجازة هیچگونه ابراز عقیدهای را به شخصیتها نمیداد. در دورة مدرن، این ت...
متن کاملپسامدرنیسم در رمان «تاریخ سری بهادران فرس قدیم»
در این مقاله حضور برخی از مهمترین مؤلفههای پسامدرنیستی، چون محتوای وجود شناسنامه، عدم انسجام، آمیختن انواع ادبی (ژانرها)، اتصال کوتاه، عدم قطعیت، ابهام، آشفتگی زمان و مکان، بینامتنیت، شیفته گونگی شخصیت، تغییرات راوی و زاویه دید و ... در یک رمان از دکتر سیروس شمیسا، با نام «تاریخ سری بهادران فرس قدیم» با ذکر مستنداتی از متن، اثبات شده است و با توجه به عنصر غالب پسامدرنیسم در این متن، یعنی برجست...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 8 شماره 16
صفحات 9- 26
تاریخ انتشار 2018-02-20
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023